Karanténa


Ráno mě budí paprsky slunce dopadající v pruzích na podlahu. Prosvětlují zatím holé větvičky stromů na zahradě a křehké květy bledulí. Tiché lehoučké zvonky se pohupují v rytmu větru, který přelétává nad tichými ulicemi a krade mi páru od úst. Slunce se opírá do drobných kapek rosy na stéblech trávy a tvoří z nich miliony perliček, ve kterých se odráží všechny ty světy, ve kterých čas plyne stejně nekonečně jako tady. V kolika z nich se lidé taky bojí nadechnout? Zamrazí mě doznívající zima, pařáty bájné Morany mě sevřou do ledové dlaně, když si představím páru z úst miliard lidí nesenou větrem a skrývající neviditelné překvapení. Vkrádající se strach působí při téhle idylce štěbetání vrabců a rašících kvítků jako výsměšné krákání.

Svět se scvrknul na pár čtverečních metrů domu a zahrady a čekání na odpověď na věčnou otázku, jestli hysterčíme zbytečně nebo jestli máme důvod se bát. Je to pět dní, co jsem přijela z Prahy. Je to pět dní, co žiju jako vězeň. Je to moc nebo málo na to, abych něco zjistila? O sobě. O světě. Vyrušil mě sousedův dusivý kuřácký kašel. Zakazuju si myšlenky, které přináší asociační mechanismus v mozku.

Otevírám internet a zjišťuju, že si z téhle doby musí ukrojit svůj kousek slávy každý průměrný motivační řečník. Všichni říkají totéž, mají potřebu povzbudit lidstvo, když musí učinit tak hroznou oběť, jako zůstat na chvíli doma a nemuset se několik týdnů s nikým setkat. Vyměnili jsme dovolené, na které se trmácíme jen kvůli fotce na Instagram, za několik místností, trvalý přísun zábavy a povídání za přemýšlení o tom, kam spějeme, seznamování za strach a tlak na peníze a výkon za čas s rodinou. Po večerech zašíváme děravé roušky a děravé vztahy, ve kterých jsme v posledních letech nadělali větší paseku než dokáže udělat virus v buňce. Možná proto bereme karanténu jako trest.

Nejhorší ze všeho se prý smrt z vyděšení. Druhá nejhorší věc je vydržet sám se sebou a svou nejistotou. Vzduchem létají částečky prachu, které vidíme, slova, která slyšíme a pak taky cosi, co není vidět ani slyšet. V krku mi uvízlo zrnko prachu a nutí mě do kašle. Jdu do koupelny. Normálně bych si tam upravovala oční linku. Jenže teď není pro koho. Místo toho si znovu drhnu mýdlem vysušené ruce.


Image result for coronavirus

Komentáře

Oblíbené příspěvky